Diatas menunjukkan
artikal akhbar Berita Harian online bertarikhkan 12 Oktober 2016 yang bertajuk
“Kaunseling Bantu Pelajar Kurangkan Tekanan”. Tajuk artikal akhbar Berita
Harian ini amat berkaitan dengan tajuk kesepuluh dalam KPS3014 Pengurusan
Pembelajaran bagi topik Pengurusan Penasihatan Murid
Kaunselor merupakan
satu jawatan khas yang telah diwujudkan oleh pihak sekolah bagi sekolah
menengah dan ini adalah bertujuan untuk memberikan perkhidmatan imbingan dan
kaunseling kepada pelajar yang menghadapi masalah dan memerlukan bimbingan
serta perhatian. Perkhidmatan ini merupakan aktiviti yang tersusun dan juga
berperanan untuk menyelaras semua aktiviti bimbingan dan kaunsling dengan
disokong oleh aktiviti kurikulum dan kokurikulum.
PERANAN
Peranan mestilah
berlandaskan pengetahuan tentang bimbingan dan kaunseling agar masalah di
sekolah dapat ditangani dan fungsi bimbingan dan kaunseling di sekolah dapat
dihidupkan dengan jaya. Berikut merupakan
antara tanggungjawab professional yang perlu digalas oleh soerang kaunselor
tang telah digariskan oleh American School Counselor Association (ASCA)
- Membantu pelajar untuk memahami lebih lagi tentang dirinya
seperti sikap, minat, bakat, kebolehan serta peluang-peluang untuk
penyempurnaan kendiri.
- Membantu pelajar untuk bertingkahlaku sesuai
dengan sikap, minat, bakat, kebolehan serta peluang-peluang untuk penyempurnaan
kendiri
- Membantu kakitangan sekolah dengan memberi
maklumat tambahan serta bantuan rundingan agar dapat membantu untuk lebih
memahami tentang pelajar
- Membantu ibu bapa untuk lebih memahami dan
mengetahui kemajuan perkembangan anaknya serta keperluan-keperluan dan peluang
lain sekelilingnya adalah untuk memberi sumbangan kepada perkembangan mereka.
- Membuat intepretasi kepada masyarakat tentang
betapa pentingnya bertimbangrasa untuk individu dan berikan sumbangan kepada
program kaunseling di sekolah.
Bilik bimbingan dan
kaunseling
Keberkesanan sesuatu
kaunseling itu bergantung dengan keadaan dan tempat kaunseling dijalankan. Ini
kerana sesi kaunseling tidak boleh dibuat di merata tempat dalam sekolah
seperti di padang, kantin, bawah pondok mahupun bilik guru. Kaunselor mestilah
menyediakan satu bilik khas yang sesuai untuk menjalankan sesi kaunseling agar
kaunselor dapat menjalankan tugas sebagai guru bimbingan dengan berkesan. Jika
masih tiada bilik khas yang sesuai, kaunselor perlulah berbincang dengan pihak
pentadbir agar dapat menyediakan bilik bimbingan dan kaunseling di sekolah
tersebut
KESIMPULAN
Peranan seorang
kaunselor disekolah amatlah besar, memerlukan masa dan kemahiran yang tinggi.
Kaunselor akan dapat menjalankan tugas-tugasnya dengan berkesan jika mendapat
sokongan dari pihak sekolah untuk mengemukakan cadangan yang sesuai dengan
khidmat bimbingan dan kaunseling di sekolah.
No comments:
Post a Comment