PENGENALAN
Menurut Stoner (1984),
pengurusan boleh didefinisikan sebagai proses merancang, memimpin dan mengawal
daya usaha semua alhi organisasi dan menggunakan sumber lain untuk mencapai
matlamat yang telah ditentukan. Menurut Robbins (1984) pula ianya merupakan
satu proses untuk mendapatkan kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai
matlamat. Seterusnya, menurut Shukur (1988), pengurusan merangkumi bagaimana
sumber-sumber seperti manusia, kewangan dan alat-alat digunakan untuk mencapai
matlamat organisasi.
Kepentingan
pengurusan
- Guru dapat menambahkan produktiti
- Dapat meningkatkan mutu amalan kerja bagi guru
- Dapat menambah ilmu pengetahuan
Peranan guru sebagai
pengurusan bilik darjah
Untuk mengurus bilik
darjah, terdapat pelbagai cara yang boleh digunakan oleh guru seperti
merancang. Mengelola, mengawal serta mengarah.
Merancang
- merancang aktiviti didalam kelas
- merancang kaedah pengajaran yang akan digunakan,
- merancang bahan bantuan mengajar,
- merancang aktiviti pembelajaran dan pengajaran.
Mengelola
- Mengurus aktiviti murid
- Mengurus keadaan bilik darjah
- Mengurus alat bantuan mengajar
- Mengurus disiplin di dalam bilik darjah
- Mengurus aktiviti bilik darjah
Mengawal
- Mengawal disiplin pelajar
- Mengawal aktiviti berkumpulan
- Memastikan pengajaran dan pembelajaran
dijalankan tanpa gangguan
- Mengawal keadaan kelas
Mengarah
- Mengarah pelajar menyiapkan tugasan
- Mengarah pelajar mematuhi peraturan bilik
darjah
- Mengarah pelajar menjaga disiplin
- Mengarah pelajar menjaga kebersihan kelas
- Mengarah pelajar untuk mendengar arahan
Persediaan rancangan kerja
- Perlu membuat perancangan sebelum mengajar iaitu Rancangan Pembelajaran Harian (RPH)
- Perancangan perlulah mempunyai objektif, kaedah
dan teknik
- Penyediaan jadual dan buku rekod
- Penyediaan bahan-bahan untuk digunakan di dalam
kelas
- Penyediaan alat bantuan mengajar yang sesuai
No comments:
Post a Comment