Monday, June 10, 2019

TAJUK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN


PENGENALAN

Interaksi merupakan satu tindakan atau perhubungan aktid di antara satu sama lain atau tindak balas antara dua atau beberapa pihak. Pembelajaran pula menurut Murphy dan Alexender pada tahun 2006, pembelajaran membawa maksud proses seorang pelajar untuk memperoleh sesuatu kefahaman dan mengubah kefahaman atau konsep tersebut. Pembelajaran juga boleh membawa maksud perolehan maklumat dan pengetahuan, penguasaan tabiat dan kemahiran, serta pembentukan kepercayaan dan sikap. Proses ini digelar pembelajaran sepanjang hayat yang bermula dari kelahiran.
Jenis-jenis interaksi dalam pembelajaran

·         Komunikasi satu hala

Sebagai contoh, seorang guru mengajar di dalam kelas dan pelajar sebagai pendengar. Pelajar menerima apa sahaja arahan atau penerangan yang diberikan oleh guru tanpa sebarang bantahan. Ini kerana, bagi komunikasi satu hala ianya merupakan pendekatan jenis autoraian di mana pelajar tidak berpeluang untuk berinteraksi dengan pelajar lain sekaligus membantutkan perkembangan pelajar.

·         Komunikasi dua hala

Di dalam kelas, komunikasi dua hala terjadi apabila guru menanyakan soalan kepada murid dan murid memberikan jawapan ataupun sebaliknya. Guru boleh mendorong pelajar secara aktif dengan cara menyoal dan pelajar mengeluarkan pendapat. Namun begitu, komunikasi ini tidak mengamalkan dengan rakan sebaya. Jadi, pelajar akan berasa rimas kerana hanya menfokuskan kepada pembelajaran. Ini kerana mereka perlu mengamalkan cara pembelajaran seperti menghafal dan mengingati banyak fakta. Untuk menarik minat pelajar, guru boleh menggunakan cara seperti memberi ganjaran kepada pelajar

·         Interaksi kumpulan

Interaksi ini bertujuan untuk menggalakan pelajar untuk menyertai diri secara aktif dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Interaksi ini juga terjadi apabila terdapat aktiviti berkumpulan seperti pembentangan, perbincangan dan sebaagainya. Kerja berkumpulan membolehkan pelajar berinteraksi sesame ahli kumpulan dalam sesi perbincangan dan ini dapat memupuk sikap kerjasama, menghormati dan dapat mengurangkan masalah pelajar yang takut atau malu untuk menonjolkan diri

·         Interaksi antara kumpulan

Interaksi ini tidak melibatkan guru dalam kumpulan. Seperti contoh, interaksi antara pelajar sebelum mengadakan pembentangan. Pelajar akan bertukar idea sesama ahli kumpulan dan juga boleh untuk menukar pandangan dengan kumpulan lain. Contohnya, kumpulan lain mengemukakan soalan kepada kumpulan yang sedang membentang

·         Interaksi sosial

Sosial bermaksud segala yang berkait dengan masyarakat dan perihal kemasyarakatan. Di dalam konteks pembelajaran,ianya lebih berfokuskan kepada aktiviti berkumpulan dan bertujuan untuk mewujudkan perpaduan serta kerjasama di antara pelajar. Jadi, strategi pembelajaran koperatif sangat sesuai untuk interaksi ini


Kepentingan interaksi dalam pembelajaran

·       Interaksi dapat mengeratkan hubungan di antara guru dan murid-murid di dalam bilik darjah. Perhubungan ini adalah syarat penting bagi menunjukkan bahawa guru tersebut menyampaikan apa yang diajar dengan berkesan. Selain itu, melalui interaksi, guru dapat melaksanakan rancangan untuk mencapai pengajarannya dengan berkesan. Ini kerana pertukaran maklumat atau idea di antara guru dan murid memerlukan interaksi dua hala.

RUMUSAN 

Kesimpulannya, interaksi yang berkesan akan dapat mengeratkan hubungan antara guru dan pelajar sama ada di dalam kelas mahupun diluar kelas. Melalui interaksi, guru dapat melaksanakan rancangan pengajarannya dan dapat menyampaikan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan kepada pelajar. Pertukaran maklumat atau idea antara guru dan pelajar akan dapat memudahkan usaha menjadikan sebuah pengajaran dan pembelajaran itu lebih berkesan

No comments:

Post a Comment