Artikel penuh di : https://www.sinarharian.com.my/article/7856/BERITA/Nasional/KPM-akan-tambah-guru-pendidikan-khas
Diatas menunjukkan
artikal akhbar Sinar Harian online bertarikhkan 16 Januari 2019 yang bertajuk “KPM
Akan Tambah Guru Berpendidikan Khas”. Tajuk artikal akhbar Berita Harian ini
amat berkaitan dengan tajuk ke 12 dalam KPS3014 Pengurusan Pembelajaran bagi
topik Pengurusan Pendidikan Pelbagai Udaya
Pengurusan murid
pelbagai upaya adalah menfokuskan kepada murid yang berkeperluan khas. Pendidikan
khas merupakan program yang dirancang agar keperluan pelajar khas ini dapat
dipenuhi. Proses pengajaran dan pembelajaran bagi pendidikan khas ini haruslah
bersesuaian dengan pelajar khas. Sebagai contoh, peralatan yang digunakan
sebagai alat bantu mengajar bagi menarik minat pelajar khas ini.
Pelajar Bermasalah
Pembelajaran ( Berkeperluan Khas)
Bermasalah pembelajaran
boleh didefinisikan sebagai pelajar yang mempunyai kesukaran atau mengalami
kecacatan yang mengganggu proses pembelajaran. Pelajar ini terdiri daripada
golongan yang mempunyai keupayaan mental yang rendah dan masalah ini boleh
dikategorika mengikut tahap kefungsian:
Kanak-Kanak
Bermasalah Pembelajaan (KKBP)
Didefinisikan sebagai
kanak-kanak yang telah diperakui oleh pakat peruabatan bahawa mereka merupakan
kanak-kanak berkeperluan khas (Kementerian Pendidikan Malaysia – 2013).
Penempatan pelajar
berkeperluan khas
1. Kelas perdana
Kelas perdana atau
bilik darjah biasa merupakan salah satu tempat yang boleh ditempatkan untuk
pelajar berkeperluan khas. Pendekatan ini memerlukan perancangan yang teliti
kerana pelajar berkeperluan khas dan pelajar biasa ditempatkan di dalam kelas
yang sama. Kesediaan guru dan sistem sokongan yang lengkap juga amatlah
diperlukan. Guru biasa dan guru pendidikan khas akan bekerjasama untuk
mengedalikan kelas serta berkongsi tanggungjawab semasa mengajar.
2. Bilik sumber
Pelajar bermasalah
boleh jadikan bilik sumber sebagai tempat ubtuk mendapat perkhidmatan dan
kemudahan bagi lebih membantu dalam proses pembelajaran. Guru bilik sumber
merupakan individu yang dapat membina pengajaran individu serta dapat
berkerjasama dengan ibu bapa dan keluarga.
3. Bilik darjah berasingan
Pelajar akan
dikumpulkan mengikut jenis kategori ketidakupayaan masing-masing. Pelajar yang
bermasalah dalam pembelajaran, kerencatan mental dan penghidap gangguan emosi
akan ditempatka ndi dalam satu kelas.
Kelas berasingan
dapat memberi beberapa kelebihan kepada pelajar yang mempunyai masalah
pembelajaran. Ini kerana persaingan yang wujud dalam kelas perdana mempunyai
banyak kriteria yang mungkin tidak dicapai oleh pelajar bermasalah pembelajaran
ini. kelas berasingan juga akan memberikan pengajaran yang lebih tertumpu bagi
meningkatkan kemajuan dalam diri pelajar.
|
Sunday, June 16, 2019
TAJUK 12: PENGURUSAN PENDIDIKAN PELBAGAI UPAYA
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment