Sunday, June 16, 2019

TAJUK 12: PENGURUSAN PENDIDIKAN PELBAGAI UPAYA

Artikel penuh di : https://www.sinarharian.com.my/article/7856/BERITA/Nasional/KPM-akan-tambah-guru-pendidikan-khas

Diatas menunjukkan artikal akhbar Sinar Harian online bertarikhkan 16 Januari 2019 yang bertajuk “KPM Akan Tambah Guru Berpendidikan Khas”. Tajuk artikal akhbar Berita Harian ini amat berkaitan dengan tajuk ke 12 dalam KPS3014 Pengurusan Pembelajaran bagi topik Pengurusan Pendidikan Pelbagai Udaya

Pengurusan murid pelbagai upaya adalah menfokuskan kepada murid yang berkeperluan khas. Pendidikan khas merupakan program yang dirancang agar keperluan pelajar khas ini dapat dipenuhi. Proses pengajaran dan pembelajaran bagi pendidikan khas ini haruslah bersesuaian dengan pelajar khas. Sebagai contoh, peralatan yang digunakan sebagai alat bantu mengajar bagi menarik minat pelajar khas ini.

Pelajar Bermasalah Pembelajaran ( Berkeperluan Khas)

Bermasalah pembelajaran boleh didefinisikan sebagai pelajar yang mempunyai kesukaran atau mengalami kecacatan yang mengganggu proses pembelajaran. Pelajar ini terdiri daripada golongan yang mempunyai keupayaan mental yang rendah dan masalah ini boleh dikategorika mengikut tahap kefungsian:

  •      Kebolehan kognitif
  •          Kebolehan menguasai bahasa lisan atau bertutur
  •          Kebolehan menguasai bacaan
  •         Kemahiran matematik


Kanak-Kanak Bermasalah Pembelajaan (KKBP)

Didefinisikan sebagai kanak-kanak yang telah diperakui oleh pakat peruabatan bahawa mereka merupakan kanak-kanak berkeperluan khas (Kementerian Pendidikan Malaysia – 2013).

Penempatan pelajar berkeperluan khas

1.    Kelas perdana

Kelas perdana atau bilik darjah biasa merupakan salah satu tempat yang boleh ditempatkan untuk pelajar berkeperluan khas. Pendekatan ini memerlukan perancangan yang teliti kerana pelajar berkeperluan khas dan pelajar biasa ditempatkan di dalam kelas yang sama. Kesediaan guru dan sistem sokongan yang lengkap juga amatlah diperlukan. Guru biasa dan guru pendidikan khas akan bekerjasama untuk mengedalikan kelas serta berkongsi tanggungjawab semasa mengajar.

2.    Bilik sumber

Pelajar bermasalah boleh jadikan bilik sumber sebagai tempat ubtuk mendapat perkhidmatan dan kemudahan bagi lebih membantu dalam proses pembelajaran. Guru bilik sumber merupakan individu yang dapat membina pengajaran individu serta dapat berkerjasama dengan ibu bapa dan keluarga.

3.    Bilik darjah berasingan

Pelajar akan dikumpulkan mengikut jenis kategori ketidakupayaan masing-masing. Pelajar yang bermasalah dalam pembelajaran, kerencatan mental dan penghidap gangguan emosi akan ditempatka ndi dalam satu kelas.

Kelas berasingan dapat memberi beberapa kelebihan kepada pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran. Ini kerana persaingan yang wujud dalam kelas perdana mempunyai banyak kriteria yang mungkin tidak dicapai oleh pelajar bermasalah pembelajaran ini. kelas berasingan juga akan memberikan pengajaran yang lebih tertumpu bagi meningkatkan kemajuan dalam diri pelajar.


No comments:

Post a Comment