Sunday, June 16, 2019

TAJUK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN


PENDAHULUAN

Selain mengajar, pengurus juga merupakan salah satu peranan bagi seorang guru. Antara tugas mengurus adalah menguruskan bilik darjah, menguruskan pelajar agar mereka menjalankan rutin menjaga kebersihan kelas, menguruskan bahan bantuan mengajar dan sebagainya.

Pengurusan boleh ditakrifkan sebagai satu proses untuk mendapatkan penyertaan, kerjasama dari semua pihak dalam mencapai matlamat sebuah kumpulan (Haji Samsudin). Selain itu, alam pembelajaran pula ditakrif sebagai suasana atau keadaan belajar yang dapat merangsang minat belajar untuk mecapai matlamat perubahan tingkah laku kearah lebih positif (Lee Shok Mee, 1993)

ISI PENTING

Guru perlu menyediakan persediaan yang rapi sebelum mengajar. Ilmu, kaedah penyampaian, bahan yang akan digunakan, ruang dan persediaan untuk mengajar adalah merupakan perkara yang perlu diberi perhatian sebelum masuk kedalam kelas.

Setiap guru perlulah mempunyai buku rekod mengajar untuk merekod pada setiap kali sebelum menjalankan aktiviti di dalam kelas. Buku rekod mengajar ini juga turut digunakan untuk merekod masalah atau kebaikan yang telah terlaksana di dalam kelas,

Semasa proses Pengajaran dan Pembelajaran mestilah mempunyai 3 perkara penting iaitu set induksi, penyampaian isi dan penutup. Bagi set induksi, guru perlu merancang perlu tahu bagaimana untuk memulakan P&P dengan menarik perhatian dan minat pelajar. Bagi penyampaian isi pula, guru perlu merancang turutan pengajaran dengan menyusun dengan baik bersama anggaran masa yang sesuai. Akhir sekali, penutp boleh dirumuskan sebagai rumusan atau kesimpulan. Guru memberi kesimpulan untuk apa yang telah dipelajari daripada saat kelas bermula

PENUTUP

Pengurusan alam pembelajaran meliputi tiga bahagian iaitu sebelum, semasa dan selepas pengajaran. Perkara ini perlu dititikberatkan oleh para guru agar minat para pelajar dapat ditangkap dengan mudah. Seterusnya, segala pemindahan maklumat dapat dijalankan dengam lancar dan percapaian para pelajar dapat ditingkatkan

No comments:

Post a Comment