Tuesday, June 11, 2019

TAJUK 4: ORGANISASI DAN KEMPIMPINAN




Diatas menunjukkan artikal akhbar Berita Harian online bertarikhkan 17 Oktober 2018 yang bertajuk “41 Pengetua Cemerlang Di Sekolah Berprestasi Rendah”. Tajuk artikal akhbar Berita Harian ini amat berkaitan dengan tajuk keempat dalam KPS3014 Pengurusan Pembelajaran bagi topik Kempimpinan dan Organisasi.

Bagi saya, kecemerlangan atau kejayaan sesebuah sekolah boleh dipengaruhi dari kempimpinan seorang guru besar atau pengetua yang berkesan. Ini menunjukkan bahawa guru besar atau pengetua lah yang menjadi tonggak utama dalam membina dan mengangkat sebuah sokelah atau institusi untuk terus maju kehadapan dalam mencapai kecemerlangan dalam akedemik dan pencapaian kegiatan ko-kurikulum.

Dalam menghadapi cabaran melawan arus kemjuan global pada abad ke 21 ini, guru besar dan pihak sekolah perlu lebih keras dalam membawa perubahan kepada pembelajaran murid-murid. Dalam abad yang ke 21 ini, untuk menjadi pemimpin sekolah yang berjaya, perlulah mempunyai ciri-ciri utama yang berkesan. Antaranya ialah:
  •  Kejujuran dan intergriti. 
  •  Keupayaan meyakini dan mengupayakan orang lain
  •  Berkomunikasi, bekerjasama dan sentiasa berhubung
  •  Mempunyai aura yang positif
  •  Mempunyai keyakinan yang tinggi
  •  Komitmen dan kesungguhan
  •   Kesedianan untuk belajar, tinggalkan pemikiran lama dan kukuhkan pengetahuan
  •   Kebolehan untuk memberi insprirasi


Memimpin dengan gaya kempimpinan yang betul dan kena dengan situasi akan membawa kepada penyelesaian yang berkesan kepada sesuatu masalah. Keputusan dapat dibuat dengan persetujuan dari perbincangan yang betul. Dengan cara ini, usaha untuk membawa sekolah ke peringkat lebih tinggi berserta dengan pencapaian akedemik dan ko-kurikulum pelajar dapat dilaksanakan dengan mudah.



No comments:

Post a Comment