Keratin akhbar Sinar
Harian bertaikh 27 disember 2017 yang bertajuk Henti Kelas Asing. Tajuk keratin
akhbar Sinar Harian ini amat berkaitan dengan esam keenam dalam KPS3014
Pengurusan Pembelajaran bagi topic Pengurusan Bilik Darjah.
Saya pasti sejak
kita sendiri dari zaman sekolah rendah lagi telah wujudnya sistem pengasingan
kelas yang menjadikan keputusan peperiksaan sebagai penentu kelas pelajar
setiap tahun. Namun menjelang tahun 2020 ini, masih relevankah untuk
mengasingkan kelas? Cara yang mana satu dapat memberi lebih impak kepada
pelajar, sekolah dan Negara ? Adakah dengan mengasingkan kelas atau gabungkan
pelajar tanpa mengira pencapaian akedemik ? Apa pula pendapat guru-guru yang
sudah biasa dengan sistem ini sejak lebih enam puluh tahun dalam sistem
pendidikan sekolah ?
Penukaran ini telah
menimbulkan keresahan pada semua guru. Ini kerana bagi mereka susah untuk
mengajar kelas yang telah dicampur pelajar yang slow, sederhana dan bijak.
Sebagai contoh, ada pelajar yang dapat menyiapkan 5 soalan dalam masa 10 minit manakala
ada pelajar yang mengambil masa yang lama untuk menjawab satu soalan.
Bagi pendapat saya,
masih terdapat kebaikan jika kelas dicampur tanpa mengira pencapaian akedemik.
Antaranya ialah:
- Dapat mengurangkan jurang perbezaan antara
pelajar dan dapat mendidik mereka untuk berkawan tanpa mengira kepintaran IQ
dan EQ.
- Murid yang lebih bijak dapat membantu pelajar
lain yang lambat untuk memahami mata pelajaran yang diajar. Mungkin cara
mengajar mengikut esame rakan lebih mudah difahami berbanding penerangan guru,
namun masih didalam kawalan dan bimbingan guru.
- Dapat meningkatkan semangat dan dorongan kepada
pelajar untuk meningkatkan pencapaian dan bersaing secara sihat.
“siapa yang berkawan
dengan penjual minyak wangi, pasti terpalit wangi padanya. Sesiapa yang
berkawan dengan penempa besi, pasti terasa bahangnya”
Bagi pendapat saya,
dalam usaha mencapai matlamat ini, ini merupakan cadangan yang boleh
dipertimbang untuk memudahkan guru-guru sejajar dengan pelaksaan dasar ini.
- Dalam setiap kelas, jumlah murid tidak melebihi
20 orang. Ini dapat membantu guru untuk memberi lebih perhatian kepada murid
dan dapat lebih mendekati murid yang mempunyai masalah untuk memahami apa yang
diajar.
- Wujudkan pembantu guru untuk setiap mata
pelajaran. Pembantu guru ini dapat bekerjasama dalam menyediakan alat bantu
mengajar yang dapat lebih membantu murid dalam memahami mata pelajaran.
Namun begitu, masih
terdapat golongan pelajar yang perlu diasingkan iaitu wujudkan satu kelas khas
dimana untuk ditempatkan pelajar yang dalam kategori pemulihan dan LINUS tegar.
LINUS membawa maksud Literasi dan Numerasi. Dimana pelajar yang tersebut
merupakan murid berkeperluan khas, autism dan sebagainya, yang ibu bapa mereka
tidak mengakui malah menghantar pelajar tersebut ke kelas aliran perdana. Jadi,
pelajar ini akan dapat perhatian penuh, malah diberi peluang untuk turut
bersama menuntut ilmu pengetahuan seperti pelajar normal yang lain.
No comments:
Post a Comment